داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

دورهمی.....

 

 

دهه شصت و قسمتی از دهه هفتاد زمانی بود که صدا و سیما تسلط بی چون و چرا بر فضای رسانه ای داشت و طبعا برنامه ها بر اساس خط فکری رسمی تنطیم می شد ولی با امدن  وسایل ارتباط جمعی جدیدی که سیستم رسمی  کنترلی بر ان نداشت فضای جدیدی ایجاد شد ابتدا سعی شد یا روش های سلبی جلوی انها گرفته شود ممنوعیت ویدئو و ماهواره فیلترینگ گسترده سایت های اینترنتی......حدااقل دو دهه طول کشید که به این نتیجه برسیم که این کارها فایده ای ندارد و اخیرا رسانه های رسمی به خصوص صدا و سیما به فکر رقابت افتاده اند....

برنامه دورهمی نمونه ای از برنامه هایست که از نظر جلب مخاطب کاملا موفق بوده یعنی حتی خانواده هایی که عموما تلویزیون را از ماهواره تماشا می کنند تماشاگر این برنامه هستند.....

منتها نکته ای که به نظرم جالب امد این است که این برنامه نه تنها در راستای سیاست های فرهنگ رسمی نیست بلکه عملا بر خلاف جهت ان حرکت می کند در این برنامه به مناسبت ها که معمولا مهم تلقی می شود هیچ اشاره ای نمی کند و خودش را از ایدئولوژی دور نگه داشته که البته این یک وجه حرکت در خلاف جهت فرهنگ رسمی است.....قسمت اصلی این برنامه مصاحبه طنز امیز با میهمانان است میهمانانی که معمولا از تیپ خاصی هستند یعنی یا خوانندگان موسیقی پاپ هستند و یا هنرپیشه های سینما و تلویزیون که همانطور که گفتم معمولا بنا به اقتضای شغلشان  ادمهای خاصی هستند که تیپ و چهره و بعضا سبک زندگی متفاوتی دارند که به زندگی غربی شبیه تر است یا گیاهخوارند و یا اغلب دردهه چهل و پنجاه زندگیشان هنوز ازدواج نکرده اند و اگر هم ازدواج کرده اند طلاق گرفته اند و تازه بعد از این برنامه و مصاحبه با انها زندگیشان در اینستاگرام زیر ذره بین می رود و گوشه های دیگری از زندگیشان مشخص می شود که نه پوششان و نه سبک زندگیشان مطابق سبک رسمی نیست و در حقیقت در این برنامه ناخواسته از این تیپ ها و چهره ها که سبک زندگیشان مطابق الگوهای رسمی نیست برای جوانان الگوسازی می شود.....مجری این برنامه ها که هم محبوب و هم باهوش است سوالاتی می پرسد که تا چند سال پیش در صدا و سیما تابو محسوب می شد  اینکه مجری با خانمی شوخی کند و از او بپرسد که عاشق شده و بعضا اصرار کند که داستان عشقش را هم بازگو کند! بی سابقه است......

بر سر الگوهای رسمی که در این چند دهه برای ترویجش سرمایه گذاری فراوان شده چه امده که حتی رسانه ملی لااقل در پر بیننده ترین برنامه اش سعی دارد از ان فاصله بگیرد......

نظرات 2 + ارسال نظر
موج یکشنبه 13 اسفند 1396 ساعت 18:46 http://http://delnevashtehae1moj.mihanblog.com

چه جالب اتفاقا با دیدن چند برنامه دورهمی وپرسش های مجری همین سوال برای من هم پیش امده بود

عطیه سه‌شنبه 8 اسفند 1396 ساعت 08:53

ب نظرم ، متاسفانه ما فکر میکنیم ک سنت و مدرنیته با هم در یک ظرف نمیگنجند. در حالیکه شما وقتی ژاپن میری، میدونی ک ژآپن رفتی. این مملکت شور مدرنیته رو درآورده اما از سنتهای خودش فاصله نگرفته.ولی ما فکر میکنیم یا این یا اون و این شده ک فکر میکنم بلد نیستیم چقدر راحت باشیم و چیکار کنیم؛ یا اگر همین الان بگن حجاب اجباری نیست، حداقل 20،30سال طول میکشه ک بعضیا بفهمن با بیکینی و مینی ژوپ نمیشه رفت سر کار.

آگه ما مردم را به حال خودمون بزارند فک می کنم ما می تونیم بین سنت و مدرنیته تعادل ایجاد کنیم ولی مشکل این جاست که دخالت می کنند بعد هم مسائل سیاسی میشه وقتی هم چیزی سیاسی شد دیگه کارش تمام است

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.