داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

خرید از فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای

 

 

فضای کسب و کار به سرعت در هر حال تغییر است  

سروکله فروشگاههای بزرگ پیدا شده فروشگاههای زنجیره ای که صاحبان ان پول های خودشان را از تولید و جاهایی مثل طلا و ارز که دیگر جذابیتی ندارد بیرون کشیده و به سرمایه گذاری در بخش خدمات منتقل کرده اند و این  هم باعث تغییر فضای کسب و کار شده و هم اینکه اوضاع را بعضا به هم ریخته خطاب من اینجا مصرف کننده است یعنی می خواهم بگویم خرید از فروشگاههای بزرگ برای مصرف کنندگان اقتصادی و مقرون به صرفه هست یا خیر....

منظور من از فروشگاه بزرگ هایپرهای خیلی بزرگ است با مساحتی هزاران متر مربع که همه مایحتاج مردم مثل مرغ ماهی گوشت پوشاک لوازم التحریر بهداشتی ارایشی میوه و سبزی جات وسایل تزیینی.....را یکجا عرضه می کنند قطعا برخی قیمت ها در این گونه فروشگاهها مناسبتر است و از محاسن خرید از این فروشگاهها یکی اینکه چون همه مایحتاج مردم یک جا و کنار هم متمرکز است  وقت کمتری برای خرید لازم است و دوم اینکه گردش در این فروشگاه ها یک تفریح شیرین خانوادگی را فراهم می کند ولی خرید از این فروشگاهها اگر هوشمندانه نباشد بر خلاف تصورچندان اقتصادی نیست یعنی برای کسانی که می خواهند خرید با صرفه ای داشته باشند گزینه مناسبی نیست به چند دلیل.....

دلیل اول اینکه برای خرید از این فروشگاهها ناخوداگاه خرید غیر ضرور افزایش پیدا می کند گاهی برنامه ریزی می کنی که مثلا 100 تومن خرید کنی وقتی بیرون می ایی می بینی که 200 تومن خرید کرده ای چون چشمتان به چیزهایی می افتد که هوس خرید شما را تشدید می کند و وقتی به خانه می ایی و خریدت رامی بینی متوجه می شوی کالاهایی خریده ای که  شاید چندان نیازی به خرید انها نداشته ای یا وقتی با بچه کوچکت برای خرید می روی شاید بتوانی او را راضی کنی که از خواستش برای خرید یک عروسک 100 تومانی دست بردارد ولی یک بسته مداد رنگی 20 تومانی را حتما باید بخری تا بچه ساکت شود! دلیل دوم اینکه اغلب این فروشگاهها هوشمندانه روی کالاهایی که مردم حساسیت بیشتری روی انها دارند و قیمت انها مشخص است تخفیفات خوبی می دهند و با بنرها و تابلوهای بزرگ تحت عنوان حراجی حس ارزان فروشی را به مشتری منتقل می کنند ولی  در جاهای دیگر و اجناسی که مشتریها حساسیت کمتری نسبت به قیمت ان دارند جبران می کنند مثلا پارسال ما مهمان یکی از اقوام در تهران بودیم انها خریدی از یکی از فروشگاههای بزرگ و معروف انجام داده بودند من نگاهی به لیست خرید انها انداختم تخفیف خوبی روی پنیر پگاه و ماست سون و ماکارونی و صابون گلنار داده شده بود ولی مثلا یک بسته بیست و پنج عددی لیوان یک بار مصرف کاغذی 3500 تومان فاکتور شده بود جالب است بدانید قیمت این تعداد لیوان حداکثر 1500 تومان قیمت دارد یا یکی دو فروشگاه با این مشخصات اینجا وجود دارد که من گاهی به انها سر می زنم اجناسی که مردم روی قیمت ان حساسند مثل نوشابه لبنیات ماکارونی ....قیمت ها پایین است ولی اگر بخواهی یک زیرپوش یک خودکار یا یک بسته گیره یا سفره یکبار مصرف یا اجناس متفرقه ای که تعداد انها هم بسیار زیاد است بخری انوقت جبرانش می شود! چون این فروشگاهها معمولا با تولید کنندگان در رابطه هستند و با توصیه انها بعضا برندهای اختصاصی برای انها تولید می کنند مثلا من می روم و به یک کارخانه  سفره یکبار مصرف با نام" مهرداد" سفارش می دهم! و چون این برند اختصاصی است و جای دیگری پیدا نمی شود می توانم روی قیمت ان هم به خوبی مانور بدهم  البته چون این فروشگاهها دستشان باز است شگردهای بسیار زیادی برای فروش دارند که از ان می گذرم حتی من به تعاونی های مصرف برخی ادارات هم که رفته ام و دیده ام  که بعضا قیمت ها به نسبت اینکه باید در تعاونی قیمت ها مناسب باشد قیمت ها اصلا پایین و مناسب نیست بخصوص اینکه چون اغلب خرید کارمندان از این تعاونی ها با" بن "است و پولی پرداخت نمی شود حساسیت کمتری هم برای قیمت وجود دارد ....

برای بعضی ها یک خرید فرح بخش یک تفریح خانوادگی و اینکه در وقتشان صرفه جویی شود مهمتر از پولی است که می پردازند طبعا برای این قشر فروشگاههای بزرگ جای خوبی برای خرید است ولی برای کسانی که می خواهند یک خرید اقتصادی و با صرفه داشته باشند اگر هوشمندانه خرید نکنند قطعا خریدشان با صرفه نخواهد بود حرف برای گفتن در این رابطه بسیار زیاد است ولی قصد ان را ندارم که این پست زیاد طولانی شود.... 

نظرات 4 + ارسال نظر
عطیه شنبه 3 تیر 1396 ساعت 15:39

یه چیز دیگه ای ک تو این فروشگاهها وجود داره، چرخ دستی های بزرگیه ک هر چی توش میریزی بازم خالیه. آدم وقتی داره خرید میکنه و مشغوله، گاهی سعی میکنه حداقل کف چرخ رو پر بکنه.
اما خیلی خرید حال میده. مخصوصا خرید از هایپرها. شاپینگ تراپی قشنگ رو من جواب میده

شاپینگ تراپی

عشق شنبه 3 تیر 1396 ساعت 10:07

جدیدا فروشگاه رفاه که ترکونده با قرعه کشی هاش!!!!!!
چند ماه پیش پدرو مادرو برادرزاده ام برا خرید به فروشگاه رفتن چون خرید خیلی زیاد بود تو گونی پر کردنو بعد گذاشتن تون سبد کالا
دختر حسابدار همه اجناسو میبنه و غافل از این که مرغ های خریداری شده ته گونی مونده و حساب نکرده هیچی بعد متوجه شدن کلی ابروریزی کردن که شما دزدذینو اینارو حساب نکردین پدر بیچاره ام که جا خورده بود فاکتوروزنو نشونشون داده که بابا من مرغ هاو کیلو کردم وقرار بر دزدی نبوده ته گونی مونده دیده نشده ولی اون بی انصاف فقط میگفت شما دزدین
مامانم میگفت همه مارو نگاه میکردنو ما نمیتونستیم از خودمون دفاع کنیم
برادر زداه خوشگلم اومده بود خونه میگفت به اقا جوونم اونجا میگفتن دزد وکلی با ابو تاب تعریف میکردجریان و ووو
دقیقا برعکس فروشگاه شماست که دزدی میکنن و شماا چیزی نمیگینو اونا میرن اینجا دزدی نکنی متهمت میکنن ..

این مشکلات معمولا تو فروشگاهها پیش میاد و کسی هم مقصر نیست. ...

ساکت پنج‌شنبه 1 تیر 1396 ساعت 16:10

درود بر آقا مهرداد...
امیدوارم مسائل و کارها به خوبی تموم شده باشه...
یه خبر دارم من شاغل شدم...یه کار به شدت وحشتناک و مهم
در مورد فروشگاه هم باهاتون کاملا موافقم...من خودم وقتی میرم خرید از این فروشگاه ها فقط جنس هایی که لازم دارم و قیمت بیرون رو میدونم برمیدارم و نزدیک این قفسه رنگی ها نمیشم
ولی اگه با خانواده باشیم احتمال چنین حرکتی هست
شاد و سلامت باشید

درود به ساکت سخنگو
تبریک میگم هر کاری که باشه از بیکاری بهتره....
ممنون از لطفت.....

ایریس چهارشنبه 31 خرداد 1396 ساعت 14:45

آی گفتین این دقیقا مشکلیه که من با این فروشگاه شهروند بیهقی دارم بیشتر أوقات باید بقیه رو متوجه کنم که قیمتهاش واقعا نجومیه برای مثال قیمت یک ماگ از اکسیر که جنسهای لوکس و گرونی داره بیشتره یا یک ظرف نگهداری مواد در یخچال دقیقا سه برابر نمونه ش در بیرونه ولی بقول شما بخاطر استفاده از روانشناسی مشتری این حس رو القا میکنن که دارن خرید بصرفه ای انجام میدن راهکاری که من الان انجام میدم این هست که لیست خریدم رو به دقت مینویسم و فقط بر أساس اون جنس برمیدارم و سعی میکنم سمت غرفه های دیگه برای جلوگیری از وسوسه نرم

درسته....
اگر خرید از فروشگاههای بزرگ هوشمندانه نباشد قطعا مقرون به صرفه نیست تازه فروشگاههای زنجیره ای خواب های مفصل تری برای مردم دیده اند که اگر فرصت شد در پست بعدی به ان خواهم پرداخت.....

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.