داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

پیروزی پوپولیست. ....

 

 

گاهی اوقات و در برخی شرایط برای برنده شدن در یک انتخابات لازم نیست یک نفر اندیشمند متخصص فرهیخته کارشناس و یا حتی ادم خوبی باشد برای برنده شدن شاید بیشتر از همه این چیزهایی که گفتم لازم است که ان شخص بتواند خوب صحبت کند و بخصوص طبقات پایین و کم سواد جامعه را با خودش همراه کند برای همین هم هست که در جوامع دموکراتیک احزاب قدرتمندی ایجاد شده اند که این احزاب  مانع این شوند که یک نفر با ابزارهای پوپولیستی بالا بیاید و زمام عموم را به دست بگیرد. و این سیستم هم معمولا درست کار می کند ولی گاهی از یک طرف  پوپولیست بسیار قوی است و از طرفی دیگر مردم اعتمادشان را نسبت به احزاب و حاکمان و سیستم از دست می دهند ان موقع پوپولیست بر عقلانیت پیروز می شود پوپولیست با "شعار" طبقات پایین جامعه را با خودش همراه می کند چون طبقات پایین یا نمی تواند و یا نمی خواهند که خودشان فکر کند و یا افق دید کوتاهی دارد  برای همین اسانترین راه این است که با شعار دنباله روی برخی دیگر شوند...

ترامپ یک پوپولیست  است کسی که معتقد است پدیده گرم شدن زمین کلک چینی هاست و واقعیت ندارد و یا به بهانه یکی دو حادثه تروریستی باید میلیون ها مسلمان در امریکا را زیر نظر گرفت و بین مرز امریکا و مکزیک دیوار کشید او توانست با این شعارهای پوچ طبقه پایین و کم سواد سفید پوست را با خودش همراه کند و بدون اینکه راه حل روشنی در هیچ زمینه ای ارائه کند در حالیکه گفته می شود سخنرانی هایش فقط حاوی یکصد کلمه تکراری بوده و در عین ناباوری توانست رییس جمهور امریکا شود این اتفاق جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد چون امریکا یک کشور معمولی نیست بزرگترین اقتصاد بزرگترین قدرت نظامی و بزرگترین نفوذ سیاسی و فرهنگی در اختیار این کشور است که می تواند همه جهان را تحت تاثیر قرار دهد...


نظرات 16 + ارسال نظر
مانیا یکشنبه 30 آبان 1395 ساعت 13:22

ممنون منم خوبم
خیلی هم عالی ک زود گذر بوده وگرنه هیچ کس دلش نمیخواد وقتی داشت از کنار کسی رد میشد اون شخص ک دیدش جیغ بزنه و فرار کنه
یه مطلب برام امده بود تلگرام در مورد همین پستتون گفتم شاید خوندنش برای شما و دوستان خالی از لطف نباشه!البته شایدم تکراری بود
کلمۀ سال

فرهنگ آکسفورد در فرایندی علمی و نسبتا اطمینان‌آور، هر سالْ کلمه‌ای را به عنوان «کلمۀ سال» برمی‌گزیند. «کلمۀ سال»، واژه‌ای است که می‌تواند بهترین معرف برای حوادث و واقعیت‌های آن سال میلادی باشد. یادم است که حدود ده سال پیش، کلمۀ «وبلاگ» را معرفی کرد و من آن سال، کاملا با این انتخاب موافق بودم. حال و هوای آن سال‌ها، این انتخاب را تأیید می‌کرد. امسال، فرهنگ آکسفورد، کلمۀ post-truth (پساحقیقی) را برگزیده است. در وب‌سایت فرهنگ آکسفورد آمده است: « post-truth (پساحقیقی)، بیانگر وضعیت و حالتی ا‌ست که در آن، افکار عمومی بیش از آنکه تحت تأثیر واقعیت‌ها و داده‌های عینی و علمی قرار بگیرد، متأثر از احساسات و نظرات شخصی شهروندان است.» به‌حتم ورود ترامپ به کاخ سفید و خروج انگلیس از اتحادیۀ اروپا، در بسامد این کلمه در سال 2016 مؤثر بوده است.

پس در کانالهای تلگرام شما مطالب علمی هم پیدا میشه چون مال ما که پر از جوک های بیمزه و متلک است!
این مطلب جالب توجه بود البته دلیل اصلی این رفتار هم بی اعتمادی مردم به نخبگان و سیاستمداران است و البته دلایل فرعی متعدد دیگه ای هم داره. ...

سمیرا جمعه 28 آبان 1395 ساعت 17:36

دوست دارم تحلیلاتون رو

ممنون سمیرا خانم....

مانیا جمعه 28 آبان 1395 ساعت 01:01

سلام بر آقا مهرداد....
خوبین؟ خداروشکر اگه من از فضای وبلگ و وبلاگ خونی دور شدم شما حسابی فعال بودید
البته اعتراف میکنم یه چند بار امدم فقط چک کردم ک باشین و بنویسید اما اصلأ وقت خوندن نداشتم...
این پستتون جالب بود، میدونید به این فک کردم ک مگ نمیگن همه جا سرانه مطالعه اشون از ایران و مردم ایران بیشتر پس...
شایدم هر مطالعه ای مطالعه نیست!!
البته اینم جای بحث داره ک گفتید خوب صحبت کنه!خوب صحبت کردن نیست بنظرم، بیشتر شبیه اینه که انقد با کلمات و الفاظ بازی میکنن ک خب ادمهای معمولی یا سطح فکر پایین متوجه نمیشن و میگن خب این بهتره چون بهتر جواب میده و توضیح میده!
بگذریم، از بحث‌های سیاسی خوشم نمیاد در این فضا
از گربه نوشته بودید پدر بزرگتون کاملأ درست گفتن ک باعث بیماری در گلو و معده میشه چون دقیقآ خانواده پدری من عاشق گربه بودن و عمه من ک کوچکترین فرد بود در خانواده، این مشکل رو پیدا کرد و بعد از چند جور دوا و درمون فهمید که بله از گربه های خونه پدر بزرگ هست
اما خب دید من به گربه ها خنثی است مثلأ اجازه نمیدم از یه فاصله ای نزدیکتر بیان اما بچه‌های خوابگاه هر کجا گربه ببینن ک گیر افتاده یا نمیتونن خودشون رد بشن منو صدا میزنن
بخشید اگه طولانی شد هرچند حقش بود بیشتر از اینا حرف بزنم بعد از این همه وقت اما خب، دیر وقته و موقع میان ترمها
همین طوری به نوشتن با قلم قشنگتون ادامه بدید

درود به مانیا خانم
من خوبم شما چطورید؟
همانطور که گفتی درست یه چیزه و درست جلوه دادن یه چیز دیگه است که پوپولیست ها معمولا از روش دوم استفاده می کنند.....
راستش خود من هم اصلا دلم نمی خواد یه گربه داشته باشم بلکه می خواستم شخصا یه گربه باشم!
البته اعتراف می کنم که یک حس گذرا و بسیار کوتاه بود!....

سمانه پنج‌شنبه 27 آبان 1395 ساعت 19:32

نخیر مخالفم

دوستان هم میتونند با هم اختلاف نظر داشته باشند

سمانه چهارشنبه 26 آبان 1395 ساعت 18:11

حالا که ما در امر نظر گذاشتن فعال شدیم شمام پستها رو غیرفعال می کنی.داستان پیچک عاشق خیلی زیبا بود .
ولی من نوع نگاه شما رو نمی پسندم .روهمچی پا گذاشتن برای رسیدن به معشوق از نظر من اشتباست .دیدگاه من عشق عاقلانه هست.

ماهیت عشق و عقل با هم ناسازگار است.....
عشق اگه واقعا عشق باشه مطیع عقل نیست...
ان عشق عاقلانه گفته بزرگان است تا افراد از آسیب های وابستگی شدید در امان بمانند....

مرمری سه‌شنبه 25 آبان 1395 ساعت 03:08

سمانه دوشنبه 24 آبان 1395 ساعت 17:41 http://sdra.persianblog.ir

یه جوک شنیدم درباره ترامپ خیلی خنده دار بود ولی چون +35 بود نمی گم بهتون .یه وقت خدای نکرده پسرمردم از دست می ره
من اومدم بگم کلا با پست بالا مشکل دارم چون اصلا از گربه خوشم نمیاد .چهره خوشگل و نازشون نگاه نکنید.بی وفا و بی چشم رو هستن .در ضمن با دمپیایییی.خدایی روتون شد!

+35!
باید جوک خوبی باشه!
برای خودشون خوبند! برای ادمها که فک می کنند باید حیوونا در خدمتشون باشند بی وفا هستند!

اعظم46 جمعه 21 آبان 1395 ساعت 14:40

سلام ممنون خیلی آسان صریح کلمات سیاسی رو معنی کردی

درود به اعظم خانم

سارا... پنج‌شنبه 20 آبان 1395 ساعت 13:06

سلام...

میگویند در روستایی مرد شیادی جهت اثبات صداقت خود و ناراستی آموزگار آنجا... به مردم بی سواد روستا گفت ... ما هر دو بر این تخته سیاه می نویسیم مار ... و شما قضاوت کنید کدام راست گوتریم !... آموزگاز نوشت مار ....... و مرد شیاد تصویر مار را کشید....... و مردم بی سواد همه تصدیق کردند که او راست گوست و ... کدخدایی روستا ...حق مسلم اوست!...
اینکه پوپولیسم در برخی مکانها ... یا زمان ها ... بر الیناتیسم یا نخبه گرایی غلبه میکند ... سابقه ی بسیار دوری دارد... و حتی در امریکا هم بی سابقه نیست... مثل پیروزی ریگان در انتخابات ریاست جمهوری ...

امادر مورد ترامپ....... راستش به دلایلی انتخاب او را بهتر از کلینتون تصور میکنم ... حداقل برای آمریکایی ها !

درود به سارا خانم
داستان شما مثال جالب و گویایی برای توصیف پوپولیسم بود....
در مورد ترامپ وقتی مشاورین و وزرایش را انتخاب کرد می شود تا حدی رفتارش را پیش بینی کرد چون خودش در سیاست تجربه ای ندارد...

سایرا پنج‌شنبه 20 آبان 1395 ساعت 12:28 http://2khtari-bename-saira.blogsky.com

چ بدشانسترین آدم دنیا اون ایرانی بدبختیه که ۸ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد رو تحمل کرد بعد رفت آمریکا اونجا هم ۸ سال باید ترامپ رو تحمل کنه

البته فک نکنم ترامپ قدرته اینو داشته باشه که از این بلاها سر مردم آمریکا بیاره ولی سر دیگران شاید!

سهی پنج‌شنبه 20 آبان 1395 ساعت 08:52

احمدی نژاد اگه به مملکت ما گند زد برا کشورهایی که با ما تقابل دارن خوب بود و کارشون رو راحت کرد. در مورد ترامپ قطعا اون نمی تونه اینقدر به آمریکا ضرر بزنه ولی امیدوارم نفعش برا ما از کلینتون بیشتر باشه.
هرچند اعتقاد دارم آدم زیرک هدفمنده و هدفمندی پیش بینی را ممکن می کنه ولی ما حاکمان با برنامه ای نداریم و لذا شاید ترامپ برای ما بهتر باشه

من فک می کنم برای قضاوت باید منتظر بود چون هنوز زوده.....

jigul چهارشنبه 19 آبان 1395 ساعت 23:42

درود بر آقای مهرداد
اما به نظر من ترامپ برا کشور آمریکا و به نفع مردم آمریکاخوب کار کنه مخصوصا بهبود وضع اقتصادی وحل مسائل مهاجران .اما خب تو زمینه جهانی فک کنم از هم خطیاش بیشتر کمک بگیره .داعش هم کلکش کنده است. اما فکر کنم ایران هم رویه بسیار محتاطانه تری رو پیش بگیره چون این آقا یه مقدار غیر قابل پیش بینی هست .

درود به شما
همانطور که گفتی رفتار این آقا قابل پیش‌بینی نیست وباید منتظر بود و دید چه کسانی را بعنوان همکار و مشاور انتخاب میکنه چون تعهد حزبی آنچنانی هم ندارد.....

ریحانه چهارشنبه 19 آبان 1395 ساعت 18:31

واقعیت به نظرم آمریکا خیلی قوی تر از اونه که جامعه رو بده دست یه نفر. به نظرم همه چیز ها از پیش تعیین شده هست و ایشون فقط باید اجراش کنه.
شاید در موارد کوچیک بتونه از خودش حرکتی بزنه اما در سیاست کلی خیر.

البته این نظر غیرکارشناسی منه.

البته رییس جمهور در امریکا هر کاری که خواست نمی تونه انجام بده ولی اختیارات بسیار گسترده ای داره تا انجاییکه به پست ریاست جمهوری در امریکا لقب امپراتوری داده اند مصداق جالب ان همین مذاکرات هسته ایست یعنی در حالیکه جمهوری خواهان در کنگره و سنا سعی زیادی کردند که با تصویب قوانین بعضا عجیب جلوی مذاکرات هسته ای سنگ اندازی کنند شخص اوباما چون می خواست این مذاکرات به پیش برود همه ان مصوبه ها را خیلی راحت وتو کرد و حتی لابی ایپک هم که از نفوذ زیادی برخوردار است نتوانست کاری از پیش ببرد و الان مشکل دیگری هم که وجود داره در سنا و کنگره جمهوری خواهان در اکثریت هستند و این هماهنگی کار ترامپ را راحت تر خواهد کرد.....

عطیه چهارشنبه 19 آبان 1395 ساعت 16:40

کلمات این پست رو باید با طلا نوشت. حیف اینقد طلا در دسترس ندارم
دقیقا مثل انتخابات قبلی خودمون. هنوز هم خیلیا طرفدار آقای ا حمدی نزاد هستن. یکی میگفت من توی خمین با 10میلیون صاحب 1خونه 50میلیونی شدم، چرا ازش ناراحت باشم؟
این چن روزه1سوال خیلی رو مخمه. 98درصد شاخص ها امروز توی بورس منفی بودن، و توی توکیو و بقیه کشورا هم شاخص کل خیلی افت کرده، قیمت نفت و طلا رو هم باید اضافه کنم؛ اما سوال اینجاست، دقیقا آمریکا چه غـِِِلطی نمیتواند بکند؟ والا اینکه دهن دنیارو مورد عنایت قرارداده پس کوشن اونا ک میگفتن هیچ غلطی نمیتونه بکنه؟

ممنون عطیه خانم شما لطف دارید
شاید مردم امریکا می خواستند با این رای نا رضایتی خودشونو نسبت به نخبگان ابراز کنند و بدون هیچ اغراقی امریکا کشور مهمی است و سیاست های این کشور بر همه جهان به نحوی اثر میزاره بخصوص کشورهایی که در منافع و یا دعوایی با امریکا مواجه هستند....

سوسن همون سوگل سردرگم سابق چهارشنبه 19 آبان 1395 ساعت 15:10

بله کاملاحق باشماست همیشه توانتخابات مردم درسایه نقش مهمی دارن
ایندفعه خودم زوداومدم

مردمی که در سایه هستند و از اوضاع ناراضی و دلخورند...

بهروز چهارشنبه 19 آبان 1395 ساعت 14:40

حرفای ترامپ رو یک سری گوش کردم . سبک حرف زدنش خیلی شبیه احمدی نژاد بود . انتخابش برای ریاست جمهوری نشون میده در آمریکا آدم ساده لوح و احمق کم نیست . خدا میدونه این آدم وقتی همچین قدرت زیادی رو به دست بیاره چه بلایی سر آمریکا و دیگر کشورها بیاد . احمدی نژاد که به مملکت ما گند زد

البته او حرف زیاد زده ولی فک نکنم موفق بشه به همش عمل کنه ولی در هر حال وضعیت متفاوتی خواهد بود...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.